øg salget med 40% ved brug af demonstration/aktivitet

den dårligste hylde i din reol sælger blot 48% af den bedste

77% af dine kunder har ikke bestemt sig, når de kommer i butikken

80% af kundens indtryk af din butik er visuelle

International hjerneforskning har påvist, at op til 95% af vores beslutninger er kontrolleret af vores underbevidsthed – dvs. baseret på følelser og ikke på rationelle faktorer, som vi ellers oftest forsøger at overbevise os selv om. Dette gælder også i detailhandlen, hvor vi kan bruge denne viden i indretningen og mange tests underbygger denne forskning. 

F.eks. har Nike testet to ens produkter overfor slutbrugeren i 2 forskellige indretninger, nemlig henholdsvis et neutralt rum og et rum tilsat blomster/natur-duft. 84% foretrak produktet i rummet med duft. Årsagen til dette markante resultat er, at blomster/natur-duften linkede til personernes egne positive erindringer af en dejlig naturoplevelse, hvori et produkt som denne løbesko bliver "forbrugt".

Et andet eksempel finder vi i en vinafdeling, hvor en ny indretning også påvirkede salget. Her steg salget med 70-80% på de vine hvor man spillede musik fra de pågældende lande.